Czym właściwie jest public relations?

Z pewnością każdy z nas, a już na pewno każdy manager słyszał i zna pojęcie public relation albo w skrócie PR. Czy jednak dobrze je rozumiemy i właściwie interpretujemy? Czym zajmuje się agencja PR?

Czym zajmuje się agencja public relation?

Część z nas niestety mylnie kojarzy PR z reklamą albo utożsamia z marketingiem. Jednak specjalista ds. public relations nie zajmuje się sprzedażą, tylko szeroko rozumianą komunikacją. I to w znaczeniu raczej dialogu z otoczeniem, niż przekazywaniem jedynie informacji w jedną stronę. Tu już widać pierwszą różnicę w stosunku do reklamy. Owszem, działania i praca agencji public relation polegają również na wsparciu sprzedaży i z pewnością będą również pomocne w tym sektorze, ale sprzedaż nie jest w przypadku specjalisty ds public relations głównym celem. Agencje public relations pomagają firmom odnaleźć się w otoczeniu rynkowym i funkcjonować w nim jako podmiot, który prowadzi działalność dla tego otoczenia zrozumiałą i pożyteczną.  

W czym może pomóc specjalista ds. public relations?

Najważniejszym, choć nie jedynym zadaniem agencji PR jest opracowanie i wdrożenie przemyślanej i skutecznej strategii komunikacji. Istotne przy tym jest, że dzięki narzędziom, którymi posługują się piarowcy, potrafią oni dokładnie określić, do kogo i z jaką treścią powinniśmy dotrzeć. Żeby uwydatnić różnicę między PR a marketingiem należy podkreślić, że nie zawsze chodzi o sprzedaż. Strategia komunikacji obejmuje również takie obszary jak społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) czy zarządzanie firmą w sytuacji kryzysowej. Dobra strategia public relations zawiera również takie elementy, jak odpowiedzi na nieuzasadnione złe opinie o firmie, produkcie lub usłudze, a także o pracodawcy. Takie działania oparte są na wypróbowanych sposobach, ale także na nowatorskim podejściu do zagadnień budowy wizerunku marki, strategii powoju produktu oraz employer brandingu .

Jak wybrać agencję PR?

Czy najlepsza agencja PR to ta, którą znajdziemy jako pierwszą w wyszukiwarce internetowej?  Czy też taka, która działa dyskretnie, ale i bardzo skutecznie? W tym wypadku powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego faktycznie oczekujemy od agencji public relation. Czy chodzi nam o wsparcie sprzedaży, ekspansję na nowych rynkach, a może o pomoc w opracowaniu skutecznej strategii rozwoju produktu czy pomoc w określenia nowego miejsca w zmieniającej się rzeczywistości rynkowej lub w zbudowaniu mocnego zespołu. Część agencji ma swoje „ulubione” obszary działalności, albo działa niszowo. Inne, szczególnie te z długim stażem, mogą zaproponować usługi kompleksowe. Rekomendacją jest w tym wypadku już sam fakt, że dobrze sobie radzą pomimo dużej konkurencji i potrafią przetrwać w każdych warunkach rynkowych. Z kolei jeśli zależy nam głównie na wsparciu sprzedaży produktu, przy wyborze firmy piarowej można kierować się tym, jak sama agencja PR promuje własne usługi i czy jest w tym skuteczna.

Najnowsze

Leave a Comment