Partnerstwo biznesowe w Chinach – jak znaleźć, nawiązać i utrzymać udane relacje?

Partnerstwo biznesowe w Chinach – jak znaleźć, nawiązać i utrzymać udane relacje?

Przedsiębiorcy planujący import lub eksport do Chin powinni być przygotowani na to, że sposób prowadzenia interesów z tamtejszymi partnerami biznesowymi diametralnie różni się od standardów znanych z rynku europejskiego. Państwo Środka, słusznie postrzegane jako rynek z ogromnym potencjałem, posiada jednak liczne bariery wejścia dla firm z Europy – szczególna specyfika chińskiej kultury biznesu stanowi być może jedną z największych z nich. To przekłada się z kolei na trudność w budowaniu trwałych relacji i partnerstw biznesowych w Chinach, co może stanowić istotną przeszkodę dla prowadzenia rentownej wymiany handlowej z tym rynkiem. Jak wobec tego skutecznie nawiązywać i podtrzymywać udane kontakty biznesowe z Chińczykami, by móc prowadzić efektywny import lub eksport do Chin? Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych wskazówek!

Eksport do Chin to nie tylko logistyka

Rynek chiński opisywany jest w ogromnym liczbach – ponad miliard konsumentów otwartych na produkty i usługi z zagranicy to duża szansa dla przedsiębiorców z Europy, w tym również dla polskich firm. Mimo to skuteczne rozpoczęcie importu lub eksportu do Chin przez rodzimych przedsiębiorców nadal w wielu przypadkach okazuje się niezwykle trudne. Aby realizować udane inwestycje na tamtejszym rynku, nie wystarczy bowiem przygotowanie strategii sprzedaży – do prowadzenia biznesu wespół z Chinami i zbudowania mocnej pozycji w kontaktach z tamtejszymi partnerami biznesowymi potrzebne jest jeszcze zrozumienie ich kultury, sposobu komunikacji i specyficznej etykiety biznesowej.

Tymczasem jednym z wciąż powtarzanych błędów popełnianych przez zagranicznych przedsiębiorców chcących prowadzić interesy z Chińczykami okazuje się niezrozumienie specyfiki chińskiego rynku, który tak diametralnie różni się od realiów znanych z gruntu europejskiego. Chcąc poważnie myśleć o współpracy z Państwem Środka, należy więc uprzednio poznać etykietę biznesową Chin i opracować strategię dedykowaną temu rynkowi.

Lokalny pośrednik – klucz do udanych relacji z chińskimi partnerami biznesowymi

Biznes z Chinami opiera się w ogromnej mierze na relacjach – Chińczycy w kontaktach biznesowych stawiają przede wszystkich na budowanie zaufania i dogłębne poznanie potencjalnego wspólnika. Szczególnie wyraźnie widać to na przykładzie negocjacji. W Państwie Środka prowadzi się je zazwyczaj kolegialnie, a na spotkaniach pojawia się kilka osób decyzyjnych – dla Chińczyków zbiorowość i obowiązująca w niej hierarchia ma bowiem ogromne znaczenie. To sprawia jednocześnie, że przedsiębiorcy z zagranicy muszą być przygotowani na to, że cały proces z pewnością potrwa dłużej niż wynikałoby to z ich dotychczasowego doświadczenia. Warto jednak podejść to tego zadania z odpowiednim przygotowaniem i cierpliwością, ponieważ Chińczycy traktują negocjacje jako ważny element budowania relacji – w związku z tym bardziej niż na ustaleniu szybkiego porozumienia zależy im na lepszym poznaniu potencjalnego partnera biznesowego.

Biorąc pod uwagę specyfikę rynku chińskiego, przed nawiązaniem współpracy z tamtejszymi partnerami biznesowymi warto zasięgnąć wsparcia profesjonalnego pośrednika. Najlepiej wybrać specjalistę, który działa lokalnie w Chinach. Dzięki temu zyskasz pewność, że osoba ta naprawdę zna to środowisko, rozumie specyficzne wymagania Chińczyków i posiada rozwiniętą sieć wartościowych kontaktów, a także rozumie modele relacji zachodzące między poszczególnymi importerami, dystrybutorami i hurtowniami. Planując import lub eksport do Chin musisz bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że gigantyczna skala rynku chińskiego nie daje Ci jeszcze całkowitej gwarancji prowadzenia skutecznego biznesu na tym kierunku. Właśnie dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Najnowsze

Leave a Comment